23 september 2012

Tala med henne

Betyg: 5 monmuent

Jag har svårt att tänka mig en film som på ett mer komplext sätt ställer frågan om människovärde och integritet på sin spets. Det är oerhört intressant att se om denna välgjorda och mycket intressanta film, och vore det så att jag undervisade om etiska frågor inom sjukvården så skulle jag använda Tala med henne i min undervisning. Här finns alla de svåra frågorna, men inga enkla svar. Istället tvingas vi se när Benigno masserar den medvetslösa Alicia lår på ett alltför intimt sätt samtidigt som han talar med henne om allt det hon tyckte om när hon levde ett aktivit och medvetet liv. Det är svårt att tycka illa om Benigno, och frågan är vad han egentligen gör för fel? På vilket sätt kränker vi en annan människas integritet?

Filmen kretsar kring de två kvinnorna Alicia och Lydia, som båda hamnar i koma, och de två männen, Benigno och Marco, som fascineras av dem. Men det finns många olika berättelser. Det är också historien om Marco och hans dragning till människor med mörka hemligheter. Och om tjurfäktaren Lydias desperation. Och om Benignos isolerade liv och hans kärlek till Alicia. Och om dansen (Geraldine Chaplin spelar f ö en magnifik danslärare). Och om livet och kärleken och livets stora frågor. Och om människans förmågan till medkänsla och sorg. Många tårar är det. Dessutom är det en oerhört vacker film. Vackert foto, vackra bilder.

Inledningen i Tala med henne är efter det att jag har sett Win Wenders fantastiska film om dansaren Pina Bausch ännu bättre än jag tyckte den var första gången. Benigno och Marco möts nämligen just när de ser en dansföreställning av och med Pina Bausch. Förutom dans, tjurfäktning och livets stora frågor finns också en fanatstiskt vacker scen där Caetano Veloso sjunger Cucurrucucu paloma. Observera, att i det youtube-klippet som jag har länkat till så framställs filmen som en kärlekshistoria mellan en man och en kvinna, vilket förstås är en alltför enkel beskrivníng av den här fantastiska filmen.

2 kommentarer:

  1. När jag läser dina ord om filmen och ser att det i kommentarsfältet står Inga kommentarer. Tänker jag, att visst är det så; kommentarer är överflödiga.

    SvaraRadera
  2. Ja, vissa filmer är helt enkelt bara bra. Inga kommentarer.

    SvaraRadera