01 februari 2013

Paraden

Betyg: 4 monument

Paraden är en mycket bra film som jag varmt kan rekommendera. Den inleds med textrutor med alla de tillmälen människor på Balkan använder för att beskriva sina medmänniskor i grannländerna, och med det gemensamma tillmäle som används av dem alla för att beskriva människor som är homosexuella. Den avslutas sedan med några korta scener från Belgrads första prideparad i oktober 2010. Paraden bevakades av fem tusen poliser och ungefär lika många genomförde våldsamma motdemonstrationer mot dem som fredligt tågade på stadens gator för att de vill kunna vara visa sin kärlek offentligt. Hundratals skadades och förstörelsen i stadens centrala delar var stor. Detta är en del av vår samtid och den bakgrund filmen ska ses emot.

Däremellan får vi uppleva en absurd och mycket rolig historia som sägs föregå denna första prideparad. Den kretsar kring Radmilo, en godhjärtad veterinär, och Limun, en serbisk gangster som aldrig i hela sitt liv tänkt att han skulle beskydda homosexuella som vill vara öppna med sin kärlek på stadens gator. Men det kommer han att göra. Och vägen dit går genom inte bara på Serbiens vägar utan även Kosovos, Kroatiens och Bosniens. I varje land hämtas en krigsvän till Limun upp, ja, så är det faktiskt, han har vänner från kriget fast de inte stred för samma land. Fördomarna och steroptypierna haglar. Och den manliga vänskapen står som spön i backen. Så till slut är det svårt att skilja gay från stright, och är det egentligen så viktigt? Det var länge sedan jag skrattade så mycket på bio som när jag såg Paraden. Men det är faktiskt också en film att gråta till.

Ett viktigt PS: Det är stor manlig dominans, men ett par starka kvinnor spelar viktiga roller och den klarar faktiskt Bechdel-testet. Det finns minst två namngivna kvinnor i filmen, de pratar med varandra och de pratar om någonting annat än män.

4 kommentarer:

  1. Ja, kommer jag någonsin att kunna se en film utan att tänka på Bechdeltestet? Vissa filmer kommer jag nog mera aktivt att välja bort, andra kan jag tänka mig att se ändå, på grund av andra kvaliteter och för att olika historier behövs berättas. Den här, t ex, låter intressant!

    SvaraRadera
  2. Ja, se den! Det är en bra film. Vi får se om du också tycker att den klarar Bechdel-testet sen.

    SvaraRadera
  3. Vilken fin filmblogg!
    Ja, visst är det en bra film med många spår och vinklingar. Intressant du tar upp Bechdeltestet - och att filmen "klarar" det, för det håller jag med om att den gör.

    SvaraRadera
  4. Roligt att du hittat hit, Hermia, och tack för din kommentar.

    SvaraRadera