12 februari 2013

Som du ser meg (I belong)

Betyg: 4 monument
 
 
Den norska originaltiteln är på alla sätt en bättre beskrivning av den här filmen än den engelska titeln. Som du ser mig, det är vad allt kretsar kring. Både i filmen och i livet. "Men vi är alla något annat och mer än vad andra kan se", läser jag just i Vibeke Olsons Sågverksungen. Inte sällan är vi också mindre än vad andra kan se, men sällan skildras just den sidan av oss. Som du ser meg är ett lysande undantag.
 
I den här filmen ryms människors satorhet och litenhet. All vår komplexitet skildras genom tre kvinnor som på olika sätt brottas med sin identitet, sin integritet och sitt sökande efter trygghet och frihet. Det går att känna igen sig i dem alla. Framförallt ser jag den som en film att samtala och fundera vidare kring. Det är sällan en film följer med på vägen så som den här gör. Jag har berättat om den i många skilda sammanhang sedan jag såg den för drygt en vecka sedan och jag tänker mycket på hur den ger oss redskap att fortsätta brottas med vår integritet och identitet. Vem är jag? Den du ser mig som?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar