15 januari 2016

Mannen på taket



Betyg: 5 monument

Staden och tiden är centrala; det var länge sedan jag såg en så fin Stockholmsskildring och den koncentrerade bilden av det tidiga 70-talet är oerhört elegant. Men egentligen handlar filmen om hur allting hänger samman; samhälle, våld, vardag, relationer, personliga erfarenheter - en sorts kommentar till konstaterandet att "allt är politik". Snyggt gjort!

Vardagligheten går igen i kaffedrickandet i villan på Gamla Södertäljevägen, liksom i kameran som fastnar i en sliten fönsterkarm mitt under den intensiva skottlossningen vid Odenplan. Jag tror att det är just vardagligheten i filmandet, i relationerna, i dialogen, i typgalleriet , i gäspningarna efter två dygns utredning utan sömn som gör det till en mästerlig film. En våldsam actionthriller, men helt vardagligt skildrad!

Handlingen tycks utgå från Simsons ord i Domarboken 15:7 "Eftersom ni bär er åt så här skall jag inte unna mig någon ro förrän jag har tagit hämnd på er", en förskräcklig historia.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar